Wróć

Screening w rekrutacji – jak zrobić to dobrze?

Screening, czyli wstępna rozmowa rekrutera z kandydatem, to etap procesu rekrutacyjnego, który przy pewnym nakładzie pracy może przynieść rekruterowi dużo korzyści. Jak przeprowadzić screening, by zyskać więcej informacji o kandydacie i ulepszyć dalsze etapy rekrutacji?? Podpowiemy Ci w tym artykule!

Czym jest screening?

Screening, to wstępna rozmowa rekrutera z kandydatem, której celem jest przeprowadzenie weryfikacji doświadczenia i umiejętności kandydata. Może być ona przeprowadzona telefonicznie lub z użyciem komunikatora jak np. Google Meet czy Teams. Jest to wczesny etap procesu rekrutacyjnego, podczas którego możesz zweryfikować dane dotyczące kandydata i pozyskać dodatkowe informacje na jego temat.

Dlaczego rekruterzy przeprowadzają screening?

Przeprowadzenie wstępnej weryfikacji doświadczenia i umiejętności kandydata jest istotne, ponieważ pozwala na jego dokładniejsze sprawdzenie – zebranie lub potwierdzenie najbardziej kluczowych informacji zawartych w jego CV. Podczas bezpośredniej rozmowy możesz dopytać o umiejętności lub znajomość narzędzi, których w CV nie ma. Masz także możliwość większego rozpoznania w zakresie obowiązków u poprzednich pracodawców. Dzięki screeningowi możesz również wybadać soft skille, czyli np. umiejętności komunikacyjne. 

Czasy kiedy rekruter, w ramach nowego zlecenia od klienta, mógł opublikować ofertę pracy, czekać na spływ CV, a następnie wysłać do klienta wybrane resume, mamy dawno za sobą. Procesy rekrutacyjne, zwłaszcza w dobie pandemii, rekrutacji zdalnej, weszły na wyższy poziom. Wymagają od rekruterów więcej zaangażowania w obszarze weryfikacji kompetencji kandydata, tak by znaleźć i przekazać klientowi profile najlepsze z najlepszych – mówi Beata Oleszczuk, People Business Partner w New Digital Street.

Dzięki screeningowi kolejne etapy rekrutacji przebiegają sprawniej, ponieważ docierają do nich kandydaci najlepiej dopasowani do pożądanego profilu.

Jak przeprowadzić screening w rekrutacji??

Jeśli chcesz aby screening przebiegł sprawnie, musisz się do niego odpowiednio przygotować. Bazując na naszym doświadczeniu, przygotowaliśmy dla Ciebie kilka wskazówek. Pomogą Ci one uzyskać odpowiedzi kandydatów, których potrzebujesz.

  1. Fokus na stanowisko
    Po tym jak już powiesz kim jesteś i w jakim celu dzwonisz, powinieneś poruszyć kilka kwestii, które pomogą wstępnie zweryfikować umiejętności kandydata, zrozumieć jego motywacje i poznać kierunki w których chce się rozwijać. W trakcie rozmowy należy cały czas pamiętać, że weryfikujemy kandydata pod konkretne stanowisko, zaś czas na tę rozmowę jest ograniczony. 
  2. Nie pytaj kandydata dlaczego zaaplikował na tą ofertę pracy
    Zamiast tego poproś, by pokrótce opowiedział o sobie – o tym jak i gdzie pracował do tej pory, jakie były jego obowiązki, odpowiedzialności i cele, z kim pracował i jak długo.
    Zapytaj gdzie chciałby pracować, jaka rola wydaje mu się idealna, jaka jest jego wymarzona praca i w jakim kierunku chce się rozwijać, co lubi robić i czego nie znosi. Postaraj się zrozumieć i poznać jego historię. Daj kandydatowi poczucie, że chcesz wydobyć z niego cały jego potencjał
  3. Słuchaj kandydata i patrz w jego CV
    Takie działanie pomoże Ci sprawdzić czy to, co opowiada o sobie kandydat, pokrywa się z tym co zawarł w swoim CV. Być może opowie o czymś ciekawym czego w CV nie opisał, może wskazał tylko trzy ostatnie miejsca pracy, a ma też inne doświadczenie, które będzie przydatne na danym stanowisku.
    Notuj – tak by potem przygotować konkretną i rzetelną informację o kandydacie. I najgorsze, co może Cię spotkać podczas screeningu – wyłapiesz niespójności – kandydat będzie kłamał.
  4. Zadbaj o candidate experience
    Pamiętaj, że pierwszy kontakt z rekruterem jest bardzo ważny dla kandydata. Może go do danej oferty pracy, zachęcić lub totalnie zniechęcić.
    Oczywiście, część kandydatów na tym etapie odpadnie z uwagi na niewystarczające doświadczenie czy umiejętności, ale nie pozwól sobie na stratę najlepszego kandydata z uwagi na własne braki.
    Szanuj czas kandydata – nie spóźniaj się, bądź przygotowany do spotkania, zapoznaj się z CV przed spotkaniem, bądź uważny, dopytuj o szczegóły i skup się na tej rozmowie. Jeśli kandydat pozyskany i zweryfikowany przez Ciebie wygra rekrutację, to Ty też ją wygrasz. Jego pozytywne candidate experience wpłynie na Twój sukces. 
  5. Twarde elementy screeningu
    Nie zapomnij zapytać kandydata o to, jakiego wynagrodzenia oczekuje oraz jakie inne warunki zatrudnienia są dla niego szczególnie ważne.
    Budżet na dane stanowisko nie jest z gumy, nie rozciągnie się bez ważnych powodów. Jeśli kandydat na pytanie o wynagrodzenie, powie że “o tym porozmawiamy na dalszych etapach rekrutacji”, nie daj się zbyć, powiedz o tym dlaczego te techniczne, twarde szczegóły są tak istotne. 
  6. Pytania kandydata podczas screeningu
    Mało który kandydat, po tym jak zadasz mu serię pytań o jego doświadczenie, będzie chciał na tym zakończyć rozmowę.
    Jest bardzo prawdopodobne, że będzie chciał się dowiedzieć więcej na temat samej oferty pracy, tego jak dalej będzie wyglądał proces rekrutacji oraz jak ewentualnie wygląda proces onboardingu u potencjalnego przyszłego pracodawcy.
    Przygotuj się na te pytania, jeśli pewnych szczegółów nie znasz lub nie możesz ich zdradzić na tym etapie, bądź szczery z kandydatem. 

Zrobiony dobry screening, a potem długo nic? 

Tylko nie to – nie psuj pozytywnego wrażenia, jakie udało Ci się wzbudzić w kandydacie podczas Waszej pierwszej rozmowy. Utrzymuj kontakt, nawet jeśli pozostałe osoby zaangażowane w proces nie będą spieszyły się z informacją zwrotną o kandydacie.

Daj mu znać, że proces rekrutacji jest dla niego cały czas otwarty, ale Twoja organizacja czy klient potrzebują więcej czasu na analizę otrzymanych kandydatur i podjęcie decyzji co do dalszych kroków w rekrutacji.. 

Nie porzucaj kandydata, nie zostawiaj go bez informacji. Nigdy nie wiadomo kiedy przyjdzie Ci do niego wrócić i wówczas może on być najlepszym z najlepszych.  



Rekrutacja stała – na czym polega ta usługa i kiedy z niej skorzystać?

Każda organizacja dla sprawnego i efektywnego działania, potrzebuje zatrudnienia właściwych pracowników. Dla realizacji celów firmy i osiągania założonych wyników, kluczowe jest zatrudnienie określonej ilości osób, w określonym czasie i o określonych kompetencjach (czasem bardzo rzadkich). Pozyskiwanie właściwych kandydatów można wówczas powierzyć agencji rekrutacyjnej, która w ramach usługi, jaką są rekrutacje stałe, zaplanuje rzetelny proces rekrutacji […]
2025.03.05
Zespół Rekrutacyjny

Outsourcing Usług Rekrutacyjnych (RPO) – na czym polega i ile kosztuje?

Każda firma, która wkracza w fazę dynamicznego wzrostu i potrzebuje w krótkim czasie zrekrutować większą ilość pracowników, może zdecydować się na współpracę z agencją rekrutacyjną. Proces rekrutacji można zlecić agencji w całości lub jedynie w części, w zależności od potrzeb i zasobów w dziale HR. Dziś skupimy się na szczegółowym omówieniu czym jest usługa RPO […]
2025.03.05
Zespół Rekrutacyjny

Współpraca z agencją rekrutacyjną – jak przebiega i kiedy z niej skorzystać?

Współpraca z agencją rekrutacyjną jest jedną z metod pozyskiwania kandydatów. Jest o tyle atrakcyjna, że odnalezienie i pozyskanie jakościowych kandydatów do procesu rekrutacyjnego jest coraz większym wyzwaniem. Czy warto współpracować z zewnętrzną agencją? Jak wybrać najlepszą? I przede wszystkim – kiedy się to opłaca? Dlaczego warto rozważyć współpracę z agencją rekrutacyjną? Rekrutacja jest tylko jednym […]
2025.03.03
Zespół Rekrutacyjny