Wróć

Outsourcing Usług Rekrutacyjnych (RPO) – na czym polega i ile kosztuje?

Każda firma, która wkracza w fazę dynamicznego wzrostu i potrzebuje w krótkim czasie zrekrutować większą ilość pracowników, może zdecydować się na współpracę z agencją rekrutacyjną. Proces rekrutacji można zlecić agencji w całości lub jedynie w części, w zależności od potrzeb i zasobów w dziale HR. Dziś skupimy się na szczegółowym omówieniu czym jest usługa RPO i kiedy faktycznie warto się na nią zdecydować.

Co to jest RPO?

Recruitment Process Outsourcing jest to outsourcing procesów rekrutacyjnych – realizacja rekrutacji przez kogoś z zewnątrz organizacji. Od razu nasuwa się skojarzenie, że RPO, to po prostu współpraca z agencją rekrutacyjną – wyoutsourcowanie rekrutacji. Czy faktycznie tak jest? Czym RPO różni się od tradycyjnej współpracy z agencją rekrutacyjną?

Na czym polega RPO?

Firma, która decyduje się na zlecenie rekrutacji do agencji rekrutacyjnej, zazwyczaj opowiada o swojej potrzebie i w całości zleca proces rekrutacji do agencji. Oznacza to, że agencja rekrutacyjna będzie odpowiedzialna wyszukanie właściwych kandydatów na rynku, przedstawienie kandydatów u klienta, finalnie przedstawienie wybranemu kandydatowi warunków współpracy i ich ewentualną negocjację. Rozliczenie między klientem, a agencją rekrutacyjną będzie odbywało się na zasadzie opłaty za skutecznie zrealizowaną rekrutację i będzie miało miejsce po realizacji usługi.

W ramach RPO, klient również zleca tą usługę agencji rekrutacyjnej, ale współpraca odbywa się nieco inaczej. Do realizacji usługi agencja wyznacza dedykowanego rekrutera – na wyłączność klienta, który przez pewien czas, stanie się kimś w rodzaju zewnętrznego działu rekrutacji klienta albo po prostu wsparciem zespołu rekrutacyjnego klienta. Usługa ta nie sprowadza się jedynie do wyszukiwania i prezentowania kandydatów klientowi, jest to znacznie bardziej rozbudowane działanie ze strony agencji rekrutacyjnej.

Wyznaczony rekruter będzie odpowiedzialny za zaplanowanie całego procesu rekrutacyjnego, czyli:

  • Pierwsze spotkanie z klientem i zdefiniowanie potrzeby rekrutacyjnej – briefing;
  • Ustalenie profilu idealnego kandydata;
  • Ustalenie warunków oferty dla kandydata;
  • Wyszukanie i screening właściwych kandydatów;
  • Zadbanie o candidate experience i employer branding klienta;
  • Przeprowadzenie ewentualnych testów i zadań na potrzeby rekrutacji;
  • Przedstawienie wybranych kandydatów klientowi;
  • Przygotowanie spotkań rekrutacyjnych z kandydatami wybranymi przez klienta;
  • Ewentualny udział w wyżej wspomnianych spotkaniach;
  • Podsumowanie wyżej wspomnianych spotkań i omówienie wniosków;
  • Pomoc w wyborze właściwego kandydata;
  • Złożenie oferty wybranemu kandydatowi i ewentualna negocjacja warunków;
  • Pomoc przy dopełnieniu formalności;
  • W razie potrzeby zaplanowanie dalszych działań w obszarze HR.

Można zatem śmiało stwierdzić, dedykowany rekruter agencji rekrutacyjnej, w ramach świadczonej usługi RPO, będzie współpracował z klientem, tak jakby był jego wewnętrznym pracownikiem, co faktycznie nie będzie miało miejsca, bo finalnie klient będzie rozliczał się z agencją rekrutacyjną, zgodnie z warunkami zawartej umowy.

RPO – jakie niesie za sobą korzyści?

RPO posiada wiele zalet i jest bardzo korzystnym rozwiązaniem, bo:

  • W sytuacji wzmożonej ilości rekrutacji klient nie musi zatrudniać na stałe kolejnego pracownika – lepiej mieć dedykowanego rekrutera na wyłączność, na określony z góry czas;
  • W nawiązaniu do powyższego, klient nie będzie musiał ponosić ani kosztów zatrudnienia pracownika, ani utrzymania, ani utworzenia dla niego stanowiska pracy, zakupu sprzętu itp.;
  • Klient nie będzie musiał także ponosić kosztów zakupu kolejnego konta w systemie ATS, konta premium na Linkedin czy w końcu kosztów zakupu ogłoszeń na job boardach; 
  • Agencja rekrutacyjna pokryje koszt ewentualnych testów sprawdzających umiejętności kandydatów;
  • Współpraca z wybraną agencją, a co za tym idzie z wybranym rekruterem, może mieć kontynuację przy kolejnych procesach rekrutacyjnych, co znacznie przyspieszy rekrutację z uwagi na “zawartą już znajomość obu stron” i znajomość organizacji klienta;
  • Dedykowany rekruter zajmie się całym procesem rekrutacji, co będzie dla klienta dużą oszczędnością czasu, finalnie będzie mógł się skupić na swojej corowej działalności;
  • Dedykowany rekruter nie potrzebuje wsparcia ze strony klienta, jest on specjalistą w swojej dziedzinie i to on może klientowi zaproponować korzystne i zaskakujące rozwiązania, na które klient sam do tej pory nie wpadł; 
  • Model rozliczania się w formie miesięcznego abonamentu, nie zaś jednorazowa opłata o wartości jednego wynagrodzenia kandydata

Korzyści jest znacznie więcej, ale może skupmy się teraz na aspekcie finansowym.

Ile kosztuje RPO? 

W sytuacji, w której klient już wie, że będzie potrzebował w określonym czasie zrekrutować większą ilość pracowników i jednocześnie wie, że nie chce rozbudowywać wewnętrznego zespołu rekrutacji (lub w ogóle go nie posiada) warto rozważyć usługę RPO. Jak przy każdym zakupie i tutaj istotna jest cena. Przyjmijmy zatem, że klient w pierwszym kwartale nowego roku potrzebuje zatrudnić:

  • 1 szefa działu marketingu – średnie miesięczne wynagrodzenie takiej osoby 20 000 zł netto/B2B;
  • 4 doświadczonych sprzedawców – średnie miesięczne wynagrodzenie jednego sprzedawcy podstawa + prowizja 15 000 zł netto/B2B; 
  • 6 senior programistów – średnie miesięczne wynagrodzenie jednego programisty 35 000 zł netto/B2B.

Jeśli klient zdecyduje się na wspomnianą na początku artykułu tradycyjną współpracę z agencją rekrutacyjną, w oparciu o success fee – wartość wynagrodzenia dla agencji będzie równała się minimum 100% wartości jednomiesięcznego wynagrodzenia jednego kandydata, to wówczas koszt rekrutacji będzie wynosił odpowiednio:

  • 1 szefa działu marketingu – 20 000 zł netto.
  • 4 doświadczonych sprzedawców – 45 000 zł netto;
  • 6 senior programistów – 210 000 zł netto;

Łącznie daje to kwotę 275 000 zł netto za wszystkie rekrutacje w okresie 3 miesięcy.

Jeśli natomiast klient zdecyduje się na usługę RPO, z dedykowanym rekruterem lub rekruterami i opłatę abonamentową w kwocie, przyjmijmy, 15 000 zł netto za jednego rekrutera, to wówczas:

Agencja rekrutacyjna deleguje do pracy u klienta dwóch dedykowanych rekruterów. Dlaczego dwóch? Bo jeden z nich będzie specjalizował się w rekrutacjach IT, zaś drugi w rekrutacjach dla sprzedaży i marketingu. Koszty rekrutacji będą wyglądały następująco:

  • 1 szefa działu marketingu – rekrutacja przez 1 miesiąc – 15 000 zł netto (1×15 000);
  • 4 doświadczonych sprzedawców – rekrutacja 2 sprzedawców miesięcznie przez okres 2 miesięcy – 30 000 zł netto (2×15 000);
  • 6 senior programistów – rekrutacja 2 programistów miesięcznie przez okres 3 miesięcy – 45 000 zł netto (3×15 000);

Łącznie daje to kwotę 90 000 zł netto za usługę RPO z dedykowanymi wyspecjalizowanymi rekruterami w okresie 3 miesięcy. 

Który z modeli współpracy jest bardziej korzystny, widać jak na dłoni 🙂 Jeśli zatem zastanawiasz się nad współpracą z agencją rekrutacyjną i najbardziej korzystnym modelem współpracy, to RPO będzie rozwiązaniem dla Ciebie 🙂



Rekrutacja stała – na czym polega ta usługa i kiedy z niej skorzystać?

Każda organizacja dla sprawnego i efektywnego działania, potrzebuje zatrudnienia właściwych pracowników. Dla realizacji celów firmy i osiągania założonych wyników, kluczowe jest zatrudnienie określonej ilości osób, w określonym czasie i o określonych kompetencjach (czasem bardzo rzadkich). Pozyskiwanie właściwych kandydatów można wówczas powierzyć agencji rekrutacyjnej, która w ramach usługi, jaką są rekrutacje stałe, zaplanuje rzetelny proces rekrutacji […]
2025.03.05
Zespół Rekrutacyjny

Outsourcing Usług Rekrutacyjnych (RPO) – na czym polega i ile kosztuje?

Każda firma, która wkracza w fazę dynamicznego wzrostu i potrzebuje w krótkim czasie zrekrutować większą ilość pracowników, może zdecydować się na współpracę z agencją rekrutacyjną. Proces rekrutacji można zlecić agencji w całości lub jedynie w części, w zależności od potrzeb i zasobów w dziale HR. Dziś skupimy się na szczegółowym omówieniu czym jest usługa RPO […]
2025.03.05
Zespół Rekrutacyjny

Współpraca z agencją rekrutacyjną – jak przebiega i kiedy z niej skorzystać?

Współpraca z agencją rekrutacyjną jest jedną z metod pozyskiwania kandydatów. Jest o tyle atrakcyjna, że odnalezienie i pozyskanie jakościowych kandydatów do procesu rekrutacyjnego jest coraz większym wyzwaniem. Czy warto współpracować z zewnętrzną agencją? Jak wybrać najlepszą? I przede wszystkim – kiedy się to opłaca? Dlaczego warto rozważyć współpracę z agencją rekrutacyjną? Rekrutacja jest tylko jednym […]
2025.03.03
Zespół Rekrutacyjny