Każda firma, która wkracza w fazę dynamicznego wzrostu i potrzebuje w krótkim czasie zrekrutować większą ilość pracowników, może zdecydować się na współpracę z agencją rekrutacyjną. Proces rekrutacji można zlecić agencji w całości lub jedynie w części, w zależności od potrzeb i zasobów w dziale HR. Dziś skupimy się na szczegółowym omówieniu czym jest usługa RPO i kiedy faktycznie warto się na nią zdecydować.
Co to jest RPO?
Recruitment Process Outsourcing jest to outsourcing procesów rekrutacyjnych – realizacja rekrutacji przez kogoś z zewnątrz organizacji. Od razu nasuwa się skojarzenie, że RPO, to po prostu współpraca z agencją rekrutacyjną – wyoutsourcowanie rekrutacji. Czy faktycznie tak jest? Czym RPO różni się od tradycyjnej współpracy z agencją rekrutacyjną?
Na czym polega RPO?
Firma, która decyduje się na zlecenie rekrutacji do agencji rekrutacyjnej, zazwyczaj opowiada o swojej potrzebie i w całości zleca proces rekrutacji do agencji. Oznacza to, że agencja rekrutacyjna będzie odpowiedzialna wyszukanie właściwych kandydatów na rynku, przedstawienie kandydatów u klienta, finalnie przedstawienie wybranemu kandydatowi warunków współpracy i ich ewentualną negocjację. Rozliczenie między klientem, a agencją rekrutacyjną będzie odbywało się na zasadzie opłaty za skutecznie zrealizowaną rekrutację i będzie miało miejsce po realizacji usługi.
W ramach RPO, klient również zleca tą usługę agencji rekrutacyjnej, ale współpraca odbywa się nieco inaczej. Do realizacji usługi agencja wyznacza dedykowanego rekrutera – na wyłączność klienta, który przez pewien czas, stanie się kimś w rodzaju zewnętrznego działu rekrutacji klienta albo po prostu wsparciem zespołu rekrutacyjnego klienta. Usługa ta nie sprowadza się jedynie do wyszukiwania i prezentowania kandydatów klientowi, jest to znacznie bardziej rozbudowane działanie ze strony agencji rekrutacyjnej.
Wyznaczony rekruter będzie odpowiedzialny za zaplanowanie całego procesu rekrutacyjnego, czyli:
- Pierwsze spotkanie z klientem i zdefiniowanie potrzeby rekrutacyjnej – briefing;
- Ustalenie profilu idealnego kandydata;
- Ustalenie warunków oferty dla kandydata;
- Wyszukanie i screening właściwych kandydatów;
- Zadbanie o candidate experience i employer branding klienta;
- Przeprowadzenie ewentualnych testów i zadań na potrzeby rekrutacji;
- Przedstawienie wybranych kandydatów klientowi;
- Przygotowanie spotkań rekrutacyjnych z kandydatami wybranymi przez klienta;
- Ewentualny udział w wyżej wspomnianych spotkaniach;
- Podsumowanie wyżej wspomnianych spotkań i omówienie wniosków;
- Pomoc w wyborze właściwego kandydata;
- Złożenie oferty wybranemu kandydatowi i ewentualna negocjacja warunków;
- Pomoc przy dopełnieniu formalności;
- W razie potrzeby zaplanowanie dalszych działań w obszarze HR.
Można zatem śmiało stwierdzić, dedykowany rekruter agencji rekrutacyjnej, w ramach świadczonej usługi RPO, będzie współpracował z klientem, tak jakby był jego wewnętrznym pracownikiem, co faktycznie nie będzie miało miejsca, bo finalnie klient będzie rozliczał się z agencją rekrutacyjną, zgodnie z warunkami zawartej umowy.
RPO – jakie niesie za sobą korzyści?
RPO posiada wiele zalet i jest bardzo korzystnym rozwiązaniem, bo:
- W sytuacji wzmożonej ilości rekrutacji klient nie musi zatrudniać na stałe kolejnego pracownika – lepiej mieć dedykowanego rekrutera na wyłączność, na określony z góry czas;
- W nawiązaniu do powyższego, klient nie będzie musiał ponosić ani kosztów zatrudnienia pracownika, ani utrzymania, ani utworzenia dla niego stanowiska pracy, zakupu sprzętu itp.;
- Klient nie będzie musiał także ponosić kosztów zakupu kolejnego konta w systemie ATS, konta premium na Linkedin czy w końcu kosztów zakupu ogłoszeń na job boardach;
- Agencja rekrutacyjna pokryje koszt ewentualnych testów sprawdzających umiejętności kandydatów;
- Współpraca z wybraną agencją, a co za tym idzie z wybranym rekruterem, może mieć kontynuację przy kolejnych procesach rekrutacyjnych, co znacznie przyspieszy rekrutację z uwagi na “zawartą już znajomość obu stron” i znajomość organizacji klienta;
- Dedykowany rekruter zajmie się całym procesem rekrutacji, co będzie dla klienta dużą oszczędnością czasu, finalnie będzie mógł się skupić na swojej corowej działalności;
- Dedykowany rekruter nie potrzebuje wsparcia ze strony klienta, jest on specjalistą w swojej dziedzinie i to on może klientowi zaproponować korzystne i zaskakujące rozwiązania, na które klient sam do tej pory nie wpadł;
- Model rozliczania się w formie miesięcznego abonamentu, nie zaś jednorazowa opłata o wartości jednego wynagrodzenia kandydata
Korzyści jest znacznie więcej, ale może skupmy się teraz na aspekcie finansowym.
Ile kosztuje RPO?
W sytuacji, w której klient już wie, że będzie potrzebował w określonym czasie zrekrutować większą ilość pracowników i jednocześnie wie, że nie chce rozbudowywać wewnętrznego zespołu rekrutacji (lub w ogóle go nie posiada) warto rozważyć usługę RPO. Jak przy każdym zakupie i tutaj istotna jest cena. Przyjmijmy zatem, że klient w pierwszym kwartale nowego roku potrzebuje zatrudnić:
- 1 szefa działu marketingu – średnie miesięczne wynagrodzenie takiej osoby 20 000 zł netto/B2B;
- 4 doświadczonych sprzedawców – średnie miesięczne wynagrodzenie jednego sprzedawcy podstawa + prowizja 15 000 zł netto/B2B;
- 6 senior programistów – średnie miesięczne wynagrodzenie jednego programisty 35 000 zł netto/B2B.
Jeśli klient zdecyduje się na wspomnianą na początku artykułu tradycyjną współpracę z agencją rekrutacyjną, w oparciu o success fee – wartość wynagrodzenia dla agencji będzie równała się minimum 100% wartości jednomiesięcznego wynagrodzenia jednego kandydata, to wówczas koszt rekrutacji będzie wynosił odpowiednio:
- 1 szefa działu marketingu – 20 000 zł netto.
- 4 doświadczonych sprzedawców – 45 000 zł netto;
- 6 senior programistów – 210 000 zł netto;
Łącznie daje to kwotę 275 000 zł netto za wszystkie rekrutacje w okresie 3 miesięcy.
Jeśli natomiast klient zdecyduje się na usługę RPO, z dedykowanym rekruterem lub rekruterami i opłatę abonamentową w kwocie, przyjmijmy, 15 000 zł netto za jednego rekrutera, to wówczas:
Agencja rekrutacyjna deleguje do pracy u klienta dwóch dedykowanych rekruterów. Dlaczego dwóch? Bo jeden z nich będzie specjalizował się w rekrutacjach IT, zaś drugi w rekrutacjach dla sprzedaży i marketingu. Koszty rekrutacji będą wyglądały następująco:
- 1 szefa działu marketingu – rekrutacja przez 1 miesiąc – 15 000 zł netto (1×15 000);
- 4 doświadczonych sprzedawców – rekrutacja 2 sprzedawców miesięcznie przez okres 2 miesięcy – 30 000 zł netto (2×15 000);
- 6 senior programistów – rekrutacja 2 programistów miesięcznie przez okres 3 miesięcy – 45 000 zł netto (3×15 000);
Łącznie daje to kwotę 90 000 zł netto za usługę RPO z dedykowanymi wyspecjalizowanymi rekruterami w okresie 3 miesięcy.
Który z modeli współpracy jest bardziej korzystny, widać jak na dłoni 🙂 Jeśli zatem zastanawiasz się nad współpracą z agencją rekrutacyjną i najbardziej korzystnym modelem współpracy, to RPO będzie rozwiązaniem dla Ciebie 🙂